Kunderelation og salg

E-materialerne om emnet Kunderelation og salg er bygget op efter den følgende model:

Model -1-630x 80 (1)

Se en kort introvideo om emnet og materialernes opbygning her:

Fase 1 - Nuværende position – situationsanalysen og 7S-modellen

Se video om virksomhedens syv succesfaktorer og få inspiration til udviklingsområder, du kan arbejde med i din virksomhed:

Hvad er 7S-Modellen?            

Virksomhedens syv succesfaktorer

  • Det er en holistisk og systematisk metode til at skabe ensretning og konsistens mellem syv vigtige succesfaktorer.
  • Alle faktorerne er gensidigt afhængige og påvirker dermed hinanden.
  • Analyse af og forslag til ændring af faktorer skaber grundlaget for samarbejde, planlægning og implementering af strategien.

Find mere inspiration og links til videre arbejde med emnet her

Fase 2 - Kunde og markedsanalyse

Denne del af materialet handler om vurdering af din virksomheds potentiale og kundesegmentering.

Se et interview med Thomas Lyhne fra konsulentvirksomheden PLUSS Leadership og få kendskab til værktøjer til markedsanalyse.

For mere inspiration om emnet download PowerPoint-slides her.

Fase 3 - Produkt og værditilbud

Hvad er det for en unik værdi, virksomheden tilbyder kunderne, som de ikke kan få leveret af andre på samme vilkår? Hvad er det for særlige kundebehov (”gains/pains”) virksomheden søger at dække hos forskellige kundegrupper?

Se det næste videointerview med Thomas Lyhne fra konsulentvirksomheden PLUSS Leadership og få svar på disse spørgsmål.

For mere inspiration om emnet download PowerPoint-slides her, som vil guide dig til at udvikle din virksomheds strategi inden for værdiinnovation. 

Fase 4 - Konkurrentanalyse

Den næste video præsenterer et simpelt værktøj til at kortlægge konkurrerende produkter og services på markedet og få et billede af alle konkurrenter på markedet.

Fase 5 - Salgskanaler

Få endnu mere styr på din virksomheds salgskanaler ved at se den næste video, som introducerer en øvelse til at kortlægge din virksomheds kommunikations- og markedsføringskanaler.

Fase 6 - Kunderelationer og sælgerens rolle

Den næste video handler om sælgerens opgave og evner til at opbygge kunderelationer.

For mere inspiration om emnet, download artiklen ”Personal Knowledge Management” her.

I forhold til sælgerens rolle, få mere inspiration om præsentationsteknik med NABC metoden her. Lær at bruge the Rocket Pitch metode her.

Fase 7 - Salgsmål

Sæt dit overordnede salgsmål og definer salgsmål for både eksisterende og nye kunder ved hjælp af værktøjet fra den næste video:

Fase 8 - Handlingsplan – salg og markedsføring

Brug den sidste video til at udarbejde en handlingsplan til virksomhedens salg og markedsføringsaktiviteter.

E-materialerne er udviklet af Helle Winding, VIA University College, og Thomas Lyhne, PLUSS Leadership.